Venäläisen liturgian parodia

Vladimir Sorokin: Telluria (suom, Anna Taitto, 3-luku muistuttaa poliittiseksi parodiaksi muutettua ortodoksista liturgiaa.

”Ortodoksiuskonveljet!
Toverit!
Kansalaiset!

…puolueen ja kaikkien pyhien nimeen, kansan iloksi ja ainoastaan jos Luoja suo, maailmanlaajuinen imperialismi määrää, valistunut satanismi haluaa ja ortodoksinen patriotismi janoaa” (Sorokin,2016, 17)

Litanian alussa luetellaan kaikki ne joiden nimeen tämä messu pidetään.

”… tilanteessa, jossa vallitsee luja yhteisymmärrys ja sielullinen sopusointu koskien Venäjän valtakunnan historiaa, valtakunnan jolla on täysi huipputeknologinen valta hajottaa ja yhdistää, kutsua ja ohjailla, koota voimat ja järjestää isku päin … valetieteen konsernin pyhimpiä paikkoja, päin talokomitean päätöstä ja Pyhän Hengen kansallisen nanoteknologian stahanovilaisia juuria, johtuen demokraattisen kehityksen edistämisestä erakkoluostareissa ja työläisyhteisöissä, ilotaloissa ja lastenhuoltolaitoksissa, vuokraluukuissa ja loistolukaaleissa, streltsien slobodissa ja rakennusosuuskunnissa, laajalevikkisten lehtien toimituksissa, katakombikirkoissa, sotaisissa yhteenotoissa, vallan käytävillä, geenipankeissa, .. vankiloiden punkeissa ja laajan isänmaamme vankileirien lavereilla ja laskiämpäreihin.” (sama)

Litanian toisessa osassa esitettiin eräänlainen uusi luomiskertomus.

”…oletuksena leikepöytä, joka hallitsee epäkaupalliset sovellukset ja vihamieliset valtaukset, ja osaa tehokkaasti lytistää ja murjoa, vääntää, runnoa, häpäistä ja lopulta vetää vessasta alas venäläisen sotaväen voitokkaan maineen”

Litanian kolmannessa vaiheessa esitettiin syytös, ja seuraavaksi esitetään ylistys armeijalle sekä kirkolle:

”jotka tuhosivat koko edistysmielistä ihmiskuntaa uhkaavan julman vainolaisen ja karkottivat pahanilmanlinnut piruntorjunta-aseella, ja ortodoksisen pankin ja sen suoraselkäisten nuorukaisten avulla, jotka ovat pitäneet imperialismin sankarilliset huipputeknologian perinteet tallessa.”(Sorokin,2016, 18).

Litanian viidennessä vaiheessa esiin nousee uhri isänmaalle:
”…ja syyttöminä surmatuissa nuorukaisissa, jotka tapettiin valuuttakauppojen vuoksi, leivän ja suolan vuoksi, kuiskausten ja huutojen vuoksi, varmuuden vuioksi, presidentin saattueen vuoksi, eläimellisen neuvostovastaisuuden vuoksi, valkoisen koivun vuoksi, mi akkunain alla kasvaa.”
(sama)

Tätä seuraa litania sankarillisista teoista:

”…uhmaten maata ja vapautta,vastustaen mustaa uusjakoa ja valkoista veljeskuntaa, androidien, eläkeläisten, kansallisbolsevikkien,peltomiesten, kankureiden, homojen, lääkäreiden, sarjamurhaajien, kulttuuri-ja palvelualan työntekijöiden … ja kaikkien rehellisten ihmisten jatkuvan henkisen kamppailun puolesta.” (sama)

Sekä lopuksi litania kääntyy kohti suuria ihanteita:

”… ja maailmanlaajuisen rauhan ja hyvinvoinnin, sisimmässämme vallitsevan Jumalan valtakunnan, tuntemattoman sotilaan, Herramme Jeesuksen Kristuksen, vastanaineiden, tunnelin päässä näkyvän valon, Pyhän Venäjän palvelijan, sankariäitien urotekojen… Venäjän ortodoksikirkon kunniakkaan nimen, lehmäntissin jota imen, palavan takan, kynttilän, vakan, humanismin, uusglobalismin, nationaklismin ihanteiden nimissä nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen . Aamen.” (Sorokin,2016, 19)

Vladimir Sorokin: Telluuria, 3-luku kokonaan. pdf.