Se pimein ja lyhin päivä meni taas. On kummaa, että nyt juhlitaan valoa, vaikka on juuri pimein aika.
Mikä se Betlehemin tähtikin oli? Sanovat, että se oli vallan vaihtumisen merkki; jälleen kerran uus Jumala syrjäytti vanhat ja taivaanvalta vaihtui. Tutkijat laskevat ja mittaavat, kelaavat aikaa ja avaruutta taaksepäin. Taivaan eteenpäin ja taaksepäin kelaaminen lienee mahdollista. Sittan tutkija voi katsoa, että onko siellä valoilmiötä tai räjähdystä jotka kertois mistä todella oli kyse Betlehemin tähdessä. Niin nyt luullaan ja pohditaan, lensikö silloin kaksi tähteä yhteen, ja tekiväkö ne tähtien liiton Betlehemin yllä, vai oliko kyseessä auringonpimennys. Maailma ympärillä pimeni hetkeksi ja pieni toivo vain jäi killittämään taivaalle.
Synkkäähän se olisi, ei sitä ihminen kestäisi, jos vuoden pimeimmän päivän lyhyenä valoisana hetkenä tapahtuis vielä taivaanpimennys. Mukavampi on että pimeän keskellä on edes yks valotuikku.
..katso, tietäjiä tuli itäisiltä mailta Jerusalemiin, ja he sanoivat Missä on äsken syntynyt juutalaisten kuningas. Sillä me näimme hänen tähtensä itäisillä mailla ja olemme tulleet häntä kumartamaan.” (Matteus 2.)
Filosofi Hand Blumenberg (Die Vollzächlihkeit der Sterne -97) kirjoitti, että Matteuksen evankeliumin kuvauksessa Betlehemin tähdestä kohtaa kaksi vastakkaista asiaa: tähdet ja kirjat. Tähtitaivas oli herättänyt idästä tulleiden maagikkojen (magoi) huomion, ja saman asia oli herättänyt myös temppelissä kirjoihin syventyneiden (grammateis) huomion. Myös kirjat todistivat että oli syntynyt uusi kuningas – sillä niin kirjoitettu oli.
Tämä on ensimmäinen kerta kun pakanatiedolla oli merkitystä kristillisessä historiassa.
Ilman taivaan tuntevia maagikoita, jotka olivat huomanneet uuden tähden, olisi myös kirjojen ennustus jäänyt huomiotta. On huomattava, että tällä ratkaisevalla hetkellä tulkittiin sekä kirjoja että tähtiä, sekä profetiaa että taivasta. Itämaan tietäjiä, näitä vanhoja astraalikulttuurin edustajia, ei hämmästyttäntyt se, että juutalaiset sanoivat kirjojen perusteella että ”olemme nähneet hänen tähtensä”. Itämaan tietäjille taivas oli kaikkein pysyvin” se edusti täydellistä pysyvyyttä, samaa myäs antiikin kreikkalaiset sanoivat kosmoksesta.
Mutta tietäjät eivät olleet liikkeellä vain taivaalla tähtikonstellaatiossa tapahtuneen muutoksen vuoksi. He ovat myäs läytäneet paikan, tallin, johon taivaasta alas lankeava välähdys johtaa. Jumalan pojan tuleminen maan päälle oli tietäjille astrologinen tapahtuma. Eli se, että Jumalan poika tulee maan päälle, liittyy myös siihen mitä tapahtuu taivaalla sekä kirjoissa.
Nykytiede kuuluu eri tiedon järjestelmään – en sano että nykytiede tietäisi miten asiat ovat, koska se tutkii eri avaruutta ja se näkee tähdet eri tavalla. Sen mukaan on mahdollista että Betlehemin tähti oli jo samunut ennen kuin sen valo saavutti maan. Se saataa olla totta myös symbolisessa mielessä, nykyään evankeliumi on jotain entistä ja sammuvaa